CORPOLIVERSO EM AULLAR

SONHAR A LÍNGUA INQUIETANTE DA DOCÊNCIA

Authors

  • Marina dos Reis Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Porto Alegre, RS/Brasil

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v58i58.1340

Keywords:

Sonho. Poética. Aula.

Abstract

The The text is a poetic essay that brings us an unsettling concept of the class: Aullar. It uses theoretical-literary contributions via the multiple perspective of the Philosophy of Difference and Education. It proposes procedures named as sonhografias that it bifurcating in literary typologies. Operates inventive modes with the concepts: sonhografias, Corpoliverso, Aullar. These concepts are created in the writreading that come from the foreign body that researches, reads and experiences ways of translating poetry into a dream of the class. It closes by opening spaces, images and signs in the tail of the unsettling that escapes us and therefore remains to be translated.

Author Biography

Marina dos Reis, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, Porto Alegre, RS/Brasil

Mestra e Doutora em Educação pela Linha de pesquisa PPGEDU/UFRGS Escrileituras, Artistagens, Fabulações. Poeta Anna Barton, pesquisadora com a Filosofia da Diferença-Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), orientada no strictu sensu pelas Prof Dr Paola Basso Menna Barreto Gomes Zordan e da Prof Dr Sandra Mara Corazza (in memoriam). Publicações em 2024: Corpoliverso: Sonhografia infamiliar (Tese de-composição, Pimenta Cultural, 2024, ) e  Carijou (Literatura Brasileira, Bestiário, Porto Alegre/RS, 2024.

https://www.bestiario.com.br/livros/carijou.html)https://www.pimentacultural.com/livro/corpoliverso-sonhografia

References

AYRES, S. Por uma interpretação concreta: simbolismo, decifração e contextualização nos sonhos. Rev. Filos. Aurora, Curitiba, v. 23, n. 33, p. 301-314, jul./dez. 2011. DOI: https://doi.org/10.7213/rfa.v23i33.1525

CORAZZA, S. M. A-traduzir o arquivo da docência em aula: sonho didático e poesia curricular. Educação em Revista, Minas Gerais. 2019, v. 35. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-46982019000100416&script=sci_arttext . Acesso em: 04 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698217851

CORAZZA, S. M. Uma introdução aos sete conceitos fundamentais da docência-pesquisa tradutória: arquivo EIS AICE. Pro-Posições [online]. Porto Alegre. 2018, v. 29, n. 3, p. 92-116. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072018000300092&lng=pt&tlng=pt . Acesso em: 10 maio. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0042

CORAZZA, S. M. Método Valéry-Deleuze: um drama na comédia intelectual da educação. In: CORAZZA, Sandra Mara. O que se transcria em educação? Porto Alegre: UFRGS/Doisa, 2013. [226 p.]. p. 41-70.

CORAZZA, S. M. Artistagens. Belo Horizonte: Autêntica. 2006. 120 p.

DE ARAUJO, R. A.; COELHO, Alberto D’Ávilla. Brevimagens sonhoescritas. In: CORAZZA, Sandra Mara (Org.). Breviário dos Sonhos em Educação. São Leopoldo: Oikos, 2019, p. 73-79.

DE ARAUJO, R. A.; CORAZZA, Sandra Mara. Método maquinatório de pesquisa. Pedagogya y Saberes [online]. 2018, n. 49, p. 67-80. ISSN 0121-2494. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0121-24942018000200067&lng=pt&nrm=iso . Acesso em: 20. jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.17227/pys.num49-8171

DÍAZ, H. F. La imaginación como función interpretativa: consecuencias para la educación a través del arte. Perspectiva, Florianópolis, v. 38, n. 2 p. 01-24, abr. / jun. 2020. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2020.e62018> . Acesso em 24 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e62018

DINARTE, L. D. R. Signo de alcance: o sonho e a terra. In: CORAZZA, Sandra Mara (Org.). Breviário dos Sonhos em Educação. São Leopoldo: Oikos, 2019, p. 83-89.

FABRIS, A. O teatro do inconsciente: as fotomontagens de Grete Stern para Idilio. In: Museu Lasar Segall/IPHAN/MinC. Os sonhos de Grete Stern: fotomontagens; textos de Grete Stern, Luís Príamo, María Moreno, Annateresa Fabris e João Frayze; cronologia de Sofia Frigerio. Trad. Gênese Andrade. São Paulo: Museu Lasar Segall/ Imprensa Oficial, 2009. 180 p.

FREUD, S. A interpretação dos Sonhos (I, 1900). Obras Completas de Sigmund Freud: edição standard brasileira. Trad. (coord.) Jayme Salomão. Rio de Janeiro: Imago, 1996, Vol. IV, 363 p.

FREUD, S. Los sueños. Trad. Luis López-Ballesteros Y de Torres. Madri: Aliança Editorial. 1966. 96 p.

FOUCAULT, M. Sonhar com seus prazeres. Sobre a onirocrítica de Artemidoro, [1983]. In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos, volume V — ética, sexualidade, política. Trad. Elisa Monteiro e Inês Autran Dourado Barbosa. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012, [355 p.] p. 158-186.

FOUCAULT, M. O que é um autor. Trad. António Fernandez Cascais e Eduardo Cordeiro. 4. ed. Alpiarça (Portugal): Passagens, 2002 a. 161 p.

FOUCAULT, Michel. 1954 – Introdução (Binswanger). In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos, volume I — Problematização do sujeito: psicologia, psiquiatria e psicanálise. Trad. Vera Lucia Abellar Ribeiro.2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002 b. xxxix, [354 p.] p. 71-132.

FRANZ, ML. von. Mitos de criação. Trad. Maria Silvia Mourão. São Paulo: Paulus, 2003. 334 p.

FRAYZE-PEREIRA, J. A. Grete e Freud: fotografia e psicanálise, sonho e interpretação. In: Museu Lasar Segall/IPHAN/MinC. Os sonhos de Grete Stern: fotomontagens; textos de Grete Stern, Luís Príamo, María Moreno, Annateresa Fabris e João Frayze; cronologia de Sofia Frigerio. Trad. Gênese Andrade. São Paulo: Museu Lasar Segall/ Imprensa Oficial, 2009. 180 p.

MELEGA, M. P. Imagens oníricas e suas representações. Ide. São Paulo, v. 32, n. 49, p. 99-105, dez/2009. Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0101-31062009000200011&lng=es&nrm=iso. Acesso em: 12 jun. 2020.

MENESES. A. B. de. Sob o signo de Hermes. Revista Brasileira de Psicanálise, v. 44, n. 3, p. 81-91, 2010.

MENESES, A. B. de. Literatura e psicanálise: aproximações. Remate de Males (Dossiê: Euclides da Cunha). v. 13, p. 121-132, 1993. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/remate/article/view/8636202 . Acesso em: 25. mar. 2020.

MONTEIRO, S. B; NODARI, K. E. R. A interpretação dos signos. In: CORAZZA, Sandra Mara (Org.). Breviário dos Sonhos em Educação. São Leopoldo: Oikos, 2019, p. 99-105.

NUNES, T. R. A interpretação psicanalítica como ato criativo. Ágora (Rio de Janeiro) v. XXII, n. 3, set/dez, 2019, p. 372-380. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-14982019000300372 . Acesso em 6 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1809-44142019003013

PRÍAMO, L. Os sonhos de Grete Stern. In: Museu Lasar Segall/IPHAN/MinC. Os sonhos de Grete Stern: fotomontagens; textos de Grete Stern, Luís Príamo, María Moreno, Annateresa Fabris e João Frayze; cronologia de Sofia Frigerio. Trad. Gênese Andrade. São Paulo: Museu Lasar Segall/ Imprensa Oficial, 2009. 180 p.

AUTOR(A), Título da obra. São Paulo: Pimenta Cultural, 2019. 140 p.

SUSEMIHL, E. V. K P. Interpretação dos sonhos, sem fim. Jornal de Psicanálise (São Paulo), v. 50, n. 93, p. 111-126, 2017.

ZORDAN, P. Você não gostaria de ser forte? In: CORAZZA, Sandra Mara (Org.). Breviário dos Sonhos em Educação. São Leopoldo: Oikos, 2019, p. 91-97.

Published

25/03/2024

How to Cite

Reis, M. dos. (2024). CORPOLIVERSO EM AULLAR: SONHAR A LÍNGUA INQUIETANTE DA DOCÊNCIA. Revista Da FUNDARTE, 58(58), e1340. https://doi.org/10.19179/rdf.v58i58.1340

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.