POLISHED SHOES, FULL OF GINGA, PROVOKING AND CHALLENGING: THE CROSSROADS OF THE BRAZILIAN TRICK

AS ENCRUZILHADAS DO MALANDRO BRASILEIRO

Authors

  • Raqueli Biscayno Viecili Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN, Natal, RN/Brasil
  • Marcílio de Souza Vieira Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN, Natal, RN/Brasil

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v58i58.1298

Keywords:

Trickster. Samba Trickster. Afro-Brazilian Religion

Abstract

In this article we will address the possible origins of the Trickster and their interconnections. Our main objective is to propose an analysis of conceptual and historical aspects related to the figure of the Trickster through the theory of cultural studies. Through social representations, it is possible to understand the forms of behavior, as well as the cultural guidelines that govern individual and collective actions and interactions in social life. The Malandro is consolidated from the axes described, he survives due to his atavistic character and is circulated by the media, being present too much in the course of time, becoming timeless in Brazilian social and religious culture.

 

Keywords: Trickster. Samba Trickster. Afro-Brazilian Religion.

Author Biographies

Raqueli Biscayno Viecili, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN, Natal, RN/Brasil

Fisioterapeuta, Doutora em Ciências Pneumológicas, Dançarina de Dança a Dois, Membro Pesquisadora do Grupo de Pesquisa CIRANDAR (UFRN) e do Grupo de Pesquisa Estesia (UFRN).

Marcílio de Souza Vieira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN, Natal, RN/Brasil

Bolsista de Produtividade em Pesquisa Cnpq – Nível 2, Pós-Doutor em Artes (UNESP) e Educação (UFPB). Doutor em Educação (UFRN), Professor do Curso de Dança da UFRN. Líder do Grupo de Pesquisa CIRANDAR, Artista da Cena

References

AZEVEDO, Célia M. M. Onda Negra, Medo Branco. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987

BAIÃO, José Geraldo Pereira. Malandro é Malandro, mané é mané: a exaltação da malandragem na música de Moreira da Silva. Música Popular em Revista, Campinas, ano 1, v. 2, p. 104-120, jan.-jun. 2013. DOI: https://doi.org/10.20396/muspop.v1i2.12885

BARRETO, Afonso Henriques de Lima. Clara dos Anjos. 1. ed. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2012a.

BATISTA, Wilson; ALVES, Henrique. RCA Victor, 1933. Acesso em: maio 2023

CUMINO, Alexandre. História da Umbanda: uma religião brasileira. São Paulo: Madras,2015.

DEALTRY, Giovanna. Malandragem na literatura e no samba. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2009.

DIAS Gomes & FERREIRA Gullar, Dr. Getúlio, sua Vida e sua Glória, Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 1968, pp. 5-6.

DINIZ, André. Almanaque do Samba: a história do Samba, o que ouvir,o que ler, onde curtir.Rio de Janeiro: Zahar, 2011

EDGAR, Andrew; SEDGWICK, Peter. Teoria Cultural de A a Z. Tradução: Marcelo Rollemberg. São Paulo: Contexto, 2003.

FRAZÃO, Rosenberg Fernando de Oliveira. Malandragem e ordem social: (um estudo da autoridade malandra através do Samba e da literatura) Recife, O autor, 2003.

GOMES, T. M. Gente Do Samba: Malandragem E Identidade Nacional No Final Da Primeira República. Topoi (Rio de Janeiro), Rio de Janeiro, v. 9, p. 171-198, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/2237-101X005009007

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006

JODELET, Denise. Representações sociais: Um domínio em expansão. Paris: PUF, 1989, pp. 31-61. Tradução: Tarso Bonilha Mazzotti. Revisão Técnica: Alda Judith Alves Mazzotti. UFRJ- Faculdade de Educação, 2001.

JOTA Efegê, “Para ir à Festa da Penha fazia-se uma ‘beca’ nova”, Meninos, Eu Vi, Rio de Janeiro, FUNARTE-INL, 1985.

LIGIERO, Zeca. Malandro divino: a vida e a lenda de Zé Pelintra, personagem mítico da Lapa Carioca. Rio de Janeiro: Record, 2004.

MATOS, Claudia. Acertei no milhar: Samba e malandragem no tempo de Getúlio. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

MENEZES, Mariana da Costa. Trabalhar só obrigado, por gosto ninguém vai lá: exaltação da malandragem e cultura do trabalho no Brasil da Era Vargas (1930-1945); 2013; Trabalho de Conclusão de Curso; (Graduação em Abi - História) - Universidade Federal do Rio de Janeiro; Orientador: Demian Bezerra de Melo;

MOREIRA, Jorge F. F. Da navalha ao berimbau: a malandragem no imaginário da capoeira carioca. 2011. Tese (Doutorado) – Universidade Gama Filho, Rio de Janeiro, 2011.

MOURA, Roberto. Prefácio in LIGIÉRO, Zeca. Malandro divino: a vida e a lenda de Zé Pelintra, personagem mítico da Lapa carioca. Rio de Janeiro: Record: Nova Era, 2004.

NETO, JAR. A Pedagogia De Exu: Educar Para Resistir E (R)Existir. Revista Calundu – Vol.3, N.2, Jul-Dez 2019 DOI: https://doi.org/10.26512/revistacalundu.v3i2.27476

NOEL Rosa. Noel por Ione. Gravadora. [Música-CD ROM]. Dabliú Ano: 1932.

PERISSÉ, Gabriel. Palavras e Origens: considerações etimológicas. Disponível: http://palavraseorigens.blogspot.com Acessado em 30/06/2023

PRANDI, Reginaldo. Prefácio in CARNEIRO, João Luiz. Religiões afro-brasileiras. Uma construção teológica. Petrópolis: Vozes, 2014.

ROCHA, G. Eis o malandro na praça outra vez: a fundação da discursividade malandra no Brasil dos anos 70. Scripta, v. 10, n. 19, p. 108-121, 18 dez. 2006.

RUFINO, Luiz. Exu e a Pedagogia das Encruzilhadas. Tese de Doutorado- Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2017.

RUFINO, Luiz. Performances Afro-diaspóricas e Descolonialidade: o saber corporal a partir de Exu e suas encruzilhadas. Antropolítica - Revista Contemporânea De Antropologia, 1(40). Niterói, p.54-80, 1. sem. 2016 DOI: https://doi.org/10.22409/antropolitica2016.1i40.a451

SARACENI, Rubens. Os arquétipos da Umbanda: As hierarquias espirituais dos Orixás: Volume 1 Capa comum – Edição padrão, 1 janeiro 2007

SILVA, Renata de Lima; FALCÃO, José Luiz Cirqueira; MIRADA, Elderson Melo. A presença do riso na Capoeira Angola. Urdimento, Florianópolis, v.2, n. 38, ago./set.2020 DOI: https://doi.org/10.5965/14145731023820200041

SODRÉ, Muniz. O terreiro e a cidade: a forma social negro-brasileira. Petrópolis: Vozes, 1998.

TAVARES, Júlio Cesar. Dança de guerra- arquivo e arma: elementos para uma Teoria da Capoeiragem e da Comunicação Corporal Afro-Brasileira. Belo Horizonte: Nandyala, 2012.

VALENTE, Assis. Camisa Listrada - Cifra Club, https://www.cifraclub.com.br/assis-valente/camisa-listrada/. Acessado em 30.06.2023

VIECILI, R. B.; DE SOUZA VIEIRA, M. Samba: da margem social à identidade nacional. Revista Internacional de Folkcomunicação, [S. l.], v. 21, n. 46, p. 92–105, 2023.Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/21760. Acesso em: 17 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.5212/RIF.v.21.i46.0005

ZILLY, Berthold. João Antônio e a desconstrução da malandragem". In: Ligia Chiappini, Antonio Dimas, Berthold Zilly (orgs.). Brasil, país do passado? São Paulo: Boitempo: 2000, p. 173-194.

Published

25/03/2024

How to Cite

Viecili, R. B., & Vieira, M. de S. (2024). POLISHED SHOES, FULL OF GINGA, PROVOKING AND CHALLENGING: THE CROSSROADS OF THE BRAZILIAN TRICK: AS ENCRUZILHADAS DO MALANDRO BRASILEIRO. Revista Da FUNDARTE, 58(58), e1298. https://doi.org/10.19179/rdf.v58i58.1298

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.