Narratives of a Professional, Artistic, and Pedagogical Experience in CAPS Workshops
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v57i57.1273Keywords:
Art and politics, Mental health, Art workshop, CAPS, Art/educationAbstract
This article aims to highlight a professional experience in the field of art, which involved engaging with the area of mental health. With an explanation and contextualization of Brazil's social and political situation, it presents the challenges faced by an art teacher, who was trained to work in Basic Education, when confronted with the reality of CAPS (Psychosocial Care Centers) while working as an Art Workshop Facilitator. The author sought to present the institutional functioning aspects of CAPS, touching on the pedagogical knowledge of the arts that guided her role in that context. In the end, it draws parallels between the School and the Psychosocial Care Center, involving their specificities and discrepancies in functions and objectives.
References
Conselho Federal de Psicologia (Brasil). Referências técnicas para atuação de psicólogas(os) no CAPS - Centro de Atenção Psicossocial. ed. rev. - Brasília: CFP, 2022. 146 p.
BRASIL. Lei no 10.216/2001, de 06 de Abril de 2001. Dispõe sobre a extinção progressiva dos manicômios e sua substituição por outros recursos assistenciais e regulamenta a internação psiquiátrica compulsória. A internação psiquiátrica só será indicada quando os recursos extra-hospitalares se mostrarem insuficientes. Brasília. DF: Câmara dos Deputados. Disponível em: <https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=20004> Acesso em: 18 de novembro de 2022.
FREIRE, Paulo. Ação Cultura pela Liberdade e outros escritos. 5a ed., Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1981.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 60a edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Gabriela Paludo Sulczinski, Maristani Polidori Zamperetti
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.