IF MY SON DOESN’T SPEAK CREOLE, HOW WILL HE HAVE A RELATIONSHIP WITH HIS FAMILY?

REFLECTIONS ON THE CULTURE AND IDENTITY OF MIGRANT INDIVIDUAL THROUGH ANA MAE BARBOSA’S TRIANGULAR APPROACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v57i57.1248

Keywords:

ART/EDUCATION. TRIANGULAR APPROACH. MIGRANTS.

Abstract

This article presents the results of proposals for art/education that enabled the creation of a welcoming environment for migrants participating in an integrated project in the municipality of Novo Hamburgo, in Rio Grande do Sul. For that reason, art/education practices were carried out with the aim of fostering dialogues and reflections on the students' culture. The Triangular Approach by Ana Mae Barbosa (2010) was used as the methodology for developing the proposals. It was concluded that through Triangular Approach it was possible to create new territories that allowed individuals to explore art and culture, reaching them in a way that transcended the limits of encounters.

Author Biographies

Vítor Macedo, Universidade Feevale - Novo Hamburgo, RS/Brasil

Bolsita CAPES, mestrando em Processos e Manifestações Culturais pela Univesidade Feevale/RS, pós graduado em Educação pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense e graduado em Artes Visuais Licenciatura na Universidade Feevale/RS. 

Laura Ribero Rueda, Universidade Feevale - Novo Hamburgo, RS/Brasil

Doutora em Artes Visuais pela Universidade de Barcelona, Espanha. Pesquisadora e professora da Universidade Feevale/RS, atuando como professora permanente no PPG em Processos e Manifestações Culturais e nos cursos de Artes Visuais e Fotografia. Professora visitante e pesquisadora convidada na Universidade de Murcia, Espanha.

Aurora Alcaide Ramírez, Universidad de Murcia - Espanha

Doutora em Artes Visuais pela Universidade de Granada, Espanha. Pesquisadora e professora da Faculdade de Artes Visuais da Universidade de Múrcia/ES, onde atua como Diretora do Grupo de Pesquisa Arte e Políticas de Identidade; subdiretora da revista homônima; coordenadora do Grupo de Inovação Docente sobre Arte e Deslocamento: MOVE e coordenadora do Mestrado em Produção e Gestão Artística.

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Published

04/12/2023

How to Cite

Macedo, V., Ribero Rueda, L., & Alcaide Ramírez, A. . (2023). IF MY SON DOESN’T SPEAK CREOLE, HOW WILL HE HAVE A RELATIONSHIP WITH HIS FAMILY? : REFLECTIONS ON THE CULTURE AND IDENTITY OF MIGRANT INDIVIDUAL THROUGH ANA MAE BARBOSA’S TRIANGULAR APPROACH. Revista Da FUNDARTE, 57(57), e1248. https://doi.org/10.19179/rdf.v57i57.1248

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