O JOGO/LÚDICO, O ERRO E A DANÇA: ENSINANDO E APRENDENDO COM A RUEDA DE CASINO

Authors

  • Bruno Blois Nunes Universidade Federal de Pelotas - UFPel, RS/Brasil https://orcid.org/0000-0002-2462-9562
  • Gustavo Angelo Dias Universidade Federal de Pelotas - UFPel, RS/Brasil

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v57i57.1215

Keywords:

RuedadeCasino, Ludic, Error

Abstract

This investigation discusses, based on the practice of Rueda de Casino dance, ways of dealing with two prejudices rooted in our society that constitute challenges to the work of art educators: the idea that playful practices are linked only to childhood and the conception of that the teaching/learning process does not include errors. For this purpose, a dialogue is woven with ideas from Edgar Morin, Gaston Bachelard, Hans-Georg Gadamer, Johan Huizinga, Paul Feyerabend, Saturnino de la Torre and Viola Spolin. It is understood that the dynamics of Rueda de Casino offers an opportunity to deal with these two prejudices through play, social interaction, and the incorporation of error in the form of improvisation.

Keywords: Rueda de Casino. Ludic. Error.

Author Biographies

Bruno Blois Nunes, Universidade Federal de Pelotas - UFPel, RS/Brasil

Doutor em Educação (UFPel/RS); Mestre em História (UFPel/RS); Especialista em Linguaguens Verbo-Visuais e suas Tecnologias (IFSul-Pelotas/RS); Graduado em Educação Física e Dança (UFPel/RS).

Gustavo Angelo Dias, Universidade Federal de Pelotas - UFPel, RS/Brasil

Professor Adjunto na Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Doutor em Música (UNICAMP), Mestre em Música (UFPR) e Graduado em Música (UNICAMP). Pesquisador do Observatório de Memória, Educação, Gesto e Arte (OMEGA) da UFPel.

References

ALVAREZ, Isabel. Rueda de Casino dancing for health. 2014. Dissertação (Mestrado em Medicina da Mente e Corpo), Saybrook University, Oakland (EUA), 2014. Disponível em: <https://150.186.96.55/index.php/teacs/article/view/1700/883>. Acesso em: 05 jan. 2023.

BACHELARD, Gaston. Estudios. Traducción: Irene Agoff. Buenos Aires (ARG): Amorrortu, 2004.

BARÓN MÉNDEZ, Lorena Amelia. Las actividades de autodesarrollo como medio para la educación de valores. Caso: danza (salsa casino). TEACS, Barquisimeto (VEN), v.4, n.8, p.105-113, dic. 2011. Disponível em: <https://150.186.96.55/index.php/teacs/article/view/1700/883>. Acesso em: 05 jan. 2023.

BLAIS, Martin. Latin Dance Study Guide. [S.l]: Edição do autor, 2004. Disponível em: <https://fdocuments.in/document/martin-blais-salsa-latin-dance-study-guide.html>. Acesso em: 05 jan. 2023.

BORGES, Alan; SARDIÑAS, Alicia. Historia del baile y la rueda de casino-salsa. Habana (CU): Ediciones Cubanas, 2012.

CHASTEEN, John Charles. National Rhythms, African Roots: the deep history of Latin American popular dance. Albuquerque (MX): University of New Mexico, 2004.

DEWEY, John. My pedagogic creed. The School Journal, New York, v. 54, n. 3, p. 77-80, jan. 1897. Disponível em: <http://dewey.pragmatism.org/creed.htm>. Acesso em: 05 jan. 2023.

DINET, Marc. Précis de salsa cubaine: danse de couple et de bal – Rueda de Casino. Paris (FR): L’Harmattan, 2016.

DUHIGG, Charles. O poder do hábito: por que fazemos o que fazemos na vida e nos negócios. Tradução: Rafael Mantovani. Rio de Janeiro: Objetiva, 2020.

FEYERABEND, Paul. Adeus à razão. Tradução: Vera Josceline. São Paulo: UNESP, 2010.

FEYERABEND, Paul. Contra o método. 2. ed. Tradução: Cezar Augusto Mortari. São Paulo: UNESP, 2011.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. 15. ed. Tradução de Flávio Paulo Meurer. Petrópolis: Vozes, Bragança Paulista: São Francisco, 2020. v. 1.

GADOTTI, Moacir. História das Ideias Pedagógicas. 8. ed. São Paulo: Ática, 2003.

GARCIA, Ricardo. Rueda de Casino: voltando a girar pelo Brasil. Dança em Pauta, Curitiba, 6 jun. 2012. p. s./p. Disponível em: <http://site.dancaempauta.com.br/rueda-de-casino-voltando-a-girar-pelo-brasil/>. Acesso em: 05 jan. 2023.

GARCÍA, Deysi; ZANELLA, Andrea Vieira. Entrelaçando fios: Cuba e suas cubanidades no tecido da Escola Cubana de Balé. Urdimento, Florianópolis, v.1, n.28, p.202-220, jul. 2017. Doi: 10.5965/1414573101282017202.

GARDNER, Howard. Estruturas da mente: a teoria das inteligências múltiplas. Tradução: Sandra Costa. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2002.

GILL, Sam. Dancing: creative, healthy teen activity. Dance, Movement & Spiritualities, Oxford (ING), v.1, n.1, p.181-207, jan. 2014. Disponível em: <https://www.ingentaconnect.com/content/intellect/dmas/2014/00000001/00000001/art00013#>. Acesso em: 05 abr. 2023.

GONZÁLEZ REY, Fernando; PATIÑO TORRES, José Fernando. La epistemología cualitativa y el estudio de la subjetividad em una perspectiva cultural-histórica. Conversación con Fernando González Rey. Revista de Estudios Sociales, v.1, n. 60, p. 120-128, 2017. Doi: 10.7440/res60.2017.10.

HARDY MEDINA, Ana Cecilia. Santiago de Cuba, Cuna del Son. Contribuciones a las Ciencias Sociales, Málaga (ESP), p.01-08, sept. 2011. Disponível em: <http://www.eumed.net/rev/cccss/13/achm.pdf>. Acesso em: 05 abr. 2023.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. 9. ed. Tradução: João Paulo Monteiro. São Paulo: Perspectiva, 2019.

HURTADO VALLEJO, Areli. Plan estratégico de comunicación para la academia de salsa cubana y rueda de casino: Azúcar D’Lao. 2013. Monografia (Licenciatura em Ciências da Comunicação), Universidad Nacional Autónoma de México, Cidade do México (MEX), 2013. Disponível em: <http://132.248.9.195/ptd2013/agosto/0699351/0699351.pdf>. Acesso em: 05 abr. 2023.

LA EDUCACIÓN Prohibida. Direção: German Doin. Buenos Aires (ARG): Eulam Producciones, 2012. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=-1Y9OqSJKCc>. Acesso em: 05 abr. 2023.

MORIN, Edgar [Edgar Nahoum]. O método 5: a humanidade da humanidade. 4. ed. Tradução: Juremir Machado da Silva. Porto Alegre: Sulina, 2007.

MORIN, Edgar [Edgar Nahoum]. Os Sete Saberes necessários à Educação do Futuro. Tradução: Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2000.

NUNES, Bruno Blois. Que Rueda de Casino é essa?: uma união entre teóricos e práticos. Curitiba: CRV, 2021

NUNES, Bruno Blois; CARVALHO, Maitê Peres de. Dama/Mulher, Cavalheiro/Homem: papéis e relações de gênero na dança de salão. Art Research Journal, [S.l], v.9, n.2, p.01-18, jul./dez. 2022. Doi: 10.36025/arj.v9i2.28757. (Artigo bilíngue português-inglês).

NUNES, Bruno Blois; FROEHLICH, Márcia. Um novo olhar sobre a condução na dança de salão: questões de gênero e relações de poder. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v.14, n.2, p.91-116, jan./abr. 2018. Disponível em:

<http://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/10172/pdf>. Acesso em: 05 abr. 2023.

ORTIZ, Fernando. Los factores humanos de la cubanidad. Revista Bimestre Cubana, Habana (CU), v.45, p.161-86, 1940. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5675843/mod_resource/content/0/%5BAULA%205%5D%20Ortiz_Factores%20Humanos%20de%20la%20Cubanidad.pdf>. Acesso em: 05 abr. 2023.

PAZETTO, Debora; SAMWAYS, Samuel. Para além de damas e cavalheiros: uma abordagem queer das normas de gênero na dança de salão. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v.14, n.3, p.157-79, jul./set. 2018. Disponível em:

<http://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/10172/pdf>. Acesso em: 05 abr. 2022.

PHILÒMENO, Nico. El salsa casino y rueda: dalle radici a oggi. Segrate (IT): Ahy Namà Noche Latina Club, 2005.

PIRODDI, Adriano. Il Casino (salsa cubana) e la Rueda de Casino: storia del ballo che ha conquistato il mondo. Roma (IT): Universitalia, 2016.

QUANDO sinto que já sei. Direção: Antonio Sagrado, Raul Perez e Anderson Lima. Produção: Antonio Sagrado e Raul Perez. São Paulo: Vekante Educação e Cultura, 2014. Link: https://www.youtube.com/watch?v=HX6P6P3x1Qg. Acesso em: 05 abr. 2023.

SEHAM, Jenny. Wheel of Life/La Rueda de la Vida: Filmmakers Marcia Jarmel and Ken Schneider, 2016. 16 minutes, in Spanish with English subtitles. Journal of Dance Education, v.17, n.4, p.163-164, oct. 2017. Doi: 10.1080/15290824.2017.1313641.

SILVEIRA, Paola de Vasconcelos. Dama/Mulher, Cavalheiro/Homem: papéis e relações de gênero na dança de salão. Art Research Journal, [S.l], v.9, n.2, p.01-30, jul./dez. 2022. Doi: 10.36025/arj.v9i2.28707. (Artigo bilíngue português-inglês).

SMITH, Ian. Dancing the Beautiful Wheel: a guide to Rueda de Casino. Peterborough (UK): FastPrint Publishing, 2013.

SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. Tradução: Ingrid Dormien Koudela e Eduardo José de Almeida Ramos. São Paulo: Perspectiva, 2015.

SUBLETTE, Ned. Cuba and its music: from the first drums to the mambo. Chicago (US): Chicago Press, 2004.

TORRE, Saturnino de la. Aprender de los errores: el tratamiento didáctico de los errores como estratégia de innovación. Buenos Aires (ARG): Magisterio, 2005.

VARGAS MÉNDEZ, Sigrid; COTO RAMÍREZ, Mario. Rueda de Casino (salsa cubana). In: XIX Simposio Internacional en Ciencias del Deporte, el Ejercicio y la Salud, San José (CR), p.216-218, mayo 2013. Disponível em: <http://promep.sep.gob.mx/archivospdf/MEMORIAS/Producto2128709.PDF>. Acesso em: 05 abr. 2023.

WHEEL of Life/La Rueda de la Vida. Direção: Marcia Jarmel e Ken Schneider. San Francisco, CA (USA): Patchworks Productions, 2016. 1 DVD (15min), son. color. Disponível em: https://www.patchworksfilms.net/wheel-of-life. Acesso em: 05 abr. 2023.

Published

04/12/2023

How to Cite

Nunes, B. B., & Dias, G. A. (2023). O JOGO/LÚDICO, O ERRO E A DANÇA: ENSINANDO E APRENDENDO COM A RUEDA DE CASINO. Revista Da FUNDARTE, 57(57), e1215. https://doi.org/10.19179/rdf.v57i57.1215

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.