BLACKAMOOR

DECOLONIZANDO A REPRESENTAÇÃO DO NEGRO PARA SEMPRE SUBSERVIENTE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v58i58.1198

Keywords:

blackamoor; representação, negro; subserviente; iconografia da escravidão;

Abstract

This paper seeks to understand the use of the black image, but specifically of immigrant Moors from Italy represented as objects of decoration considered as exotic and called blackamoors. This typically male representation, in its iconographic diversity, presents only the head, or head and shoulders, facing the viewer in a symmetrical pose. Although, in decorative sculpture, the entire body is represented, to hold trays as visual servers or bronze sconces to hold candles or lamps, depicted in pairs. They can be incorporated into small stands, tables or andirons. There are those blackamoors who are in acrobatic positions that would be impossible to maintain for an extended period of time for a real person. As a methodology, we also seek to analyze six examples from the iconography, an analysis proposed by Panofsky. Iconography is the study and interpretation of the form of an art to understand the context and aesthetics of the different works under study, the ways of life and the insertion in the social context.

Author Biography

Claudio Rafael Almeida de Souza, Universidade Federal da Bahia - UFBA, Salvador, BA/Brasil

Com formação interdisciplinar, é museólogo baiano formado pela Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal da Bahia FFCH/UFBA com habilitação em Museus de História e Museus de Arte. É mestre em Artes Visuais pelo Programa de Pós-graduação em Artes Visuais da Universidade Federal da Bahia com concentração em História, Teoria e Processos na linha de pesquisa História e Teoria da Arte. É pós-graduando em Arte-Educação pelo Centro Universitário Senac e em Educação, Cultura e Diversidade pelo Centro Universitário Uniasselvi. Consultor de elaboração e criador de currículo lattes para profissionais das áreas de artes e cultura. Interessa-se nas áreas de artes visuais (fotografia poética e de acervo, fototipia, fitotipia, antotipia, pintura, colagem e desenho), história e teoria da arte, artes decorativas, conservação e restauro, peritagem de obra de arte, curadoria, museologia, museografia, arte-educação e ação cultural e educativa. É pesquisador e curador independente de móveis, objetos e obras de arte, com especialidade em mobiliário, arte sacra, popular e decorativa. E-mail: claudiorafael.almeidadesouza@gmail.com

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Published

25/03/2024

How to Cite

Almeida de Souza, C. R. (2024). BLACKAMOOR: DECOLONIZANDO A REPRESENTAÇÃO DO NEGRO PARA SEMPRE SUBSERVIENTE. Revista Da FUNDARTE, 58(58), e1198. https://doi.org/10.19179/rdf.v58i58.1198

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