Spaces to circumscribe the search

An imaginative exercise to investigate singularities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v51i51.1124

Keywords:

Singularity, Arts Research, Writing Strategies and Procedures

Abstract

This text emanates from the singularity of its author as a set of actions that depart from its strategies and its creation procedures in the development of its own scenic poetics. It is completed in a writing that aims to preserve the subjective occurrences of its elaboration process, being also creative. This text chews on ideas (Joyce, 2012) and raises spaces (Perec, 2001) from the investigation of known points (Tavares, 2021) in an imagined conversation between the author and the person who reads. A way of writing about the poetics of singularities is sought from a thought that moves subjectively, just like the flow inherent to creative processes enlivened by experience and that guide the ideas exposed in this imaginative exercise. Thus, the writing performed here seeks resonances in those who, eventually, will be able to read this text.

Author Biography

Cristóvão de Oliveira Carraro, Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR

Sou o Cristóvão de Oliveira, a quem também chamam Cris. Sou professor, pesquisador e artista da cena curioso pelos processos de criação do ator e da atriz a partir de pressupostos, práticas e narrativas pessoais. A isso, dou o nome de Singularidade. Em minhas investigações em salas de aula e salas de ensaios, busco a triangulação entre os processos criativos, formativos e afetivos.

Para desenvolver minhas pesquisas, faço a descrição de alguns projetos artísticos que tangenciam o conceito de singularidade sob a perspectiva da Técnica Pessoal como modo de revivificar a experiência, numa tentativa de atualização de ideias, noções e conceitos que a constituem. Faço isso também escrevendo cartas, crônicas e outros textos de cunho poético.

Atualmente, sou professor no curso de Licenciatura em Teatro da UNESPAR (Universidade Estadual do Paraná). Sou Bacharel em Artes Cênicas com habilitação em Direção Teatral pela FAP (Faculdade de Artes do Paraná). Sou Mestre pela UDESC (Universidade do Estado de Santa Catarina) onde desenvolvo meu Doutorado em Artes Cênicas.

References

ABBAGNANNO, Nicola. Dicionário de Filosofia. Tradução da 1ª edição: Alfredo Bosi. Revisão da tradução e tradução dos novos textos: Ivone Castilho Benedetti. 6ª edição. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.

CARRARO, Gílian. Como vivo. Poema não-publicado. (1966-2002).

JOYCE, James. Ulysses. Tradução: Caetano W. Galindo. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2012.

MÁRQUEZ, Gabriel García. Viver para contar. Tradução: Eric Nepomuceno. 8ª Edição. Rio de Janeiro Record, 2009.

PEREC, Georges. Especies de espacios. Tradução: Jesús Camarero. Espanha: Montesinos/Intervencion Cultural, 2001.

TAVARES, Gonçalo M. Atlas do corpo e da imaginação: teoria, fragmentos e imagens. Porto Alegre: Dublinense, 2021.

Published

19/10/2022

How to Cite

de Oliveira Carraro, C. (2022). Spaces to circumscribe the search: An imaginative exercise to investigate singularities. Revista Da FUNDARTE, 51(51), 72–91. https://doi.org/10.19179/rdf.v51i51.1124

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