A RELAÇÃO ENTRE A PRÁTICA DE DANÇA E MEMÓRIA EM INDIVÍDUOS SAUDÁVEIS: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA DE 2016-2021.
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v48i48.1083Keywords:
Dance, Memory, InterviewAbstract
This paper’s purpose is to analyze the production of researches related to the dance practice in the memory of healthy subjects. The search was performed in the ScienceDirect, Scopus, Ebsco, Eric and SciELO databases using the search terms dance AND memory OR short-term memory OR long-term memory, as well as their respective translations into English, with Portuguese language filter and English, and time frame from 2016 to 2021, where only 5 were selected to compose this systematic review. Through this search, it was shown a significant contribution of dance in memory and the need to produce a greater number of studies on this theme in Brazil.
References
ALMEIDA, L. S. Memória e sucesso profissionais em Dança. 2011. Tese de Doutorado.
ALMEIDA, E. P;PEREIRA, M. M; SAFONS, M. P. Efeitos de um programa de dança terapêutica sobre a memória de idosos. 2009. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd139/efeitos-de-danca-terapeutica-sobre-idosos.htm
ANTUNES, H. K. M. et al. Exercício físico e função cognitiva: uma revisão. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, v. 12, n. 2, p. 108-114, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-86922006000200011
BARRETO, D. Dança...: ensino, sentidos e possibilidades na escola. São Paulo: Autores Associados, Ed. 3, 2008.
BLÄSING, B. et al. Controle neurocognitivo na percepção e na performance da dança. Acta psychologica 139.2 (2012): 300-308. DOI: https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2011.12.005
BREGOLATO, R. A. Cultura Corporal da Dança. Ícone. São Paulo: 2006.
CHAUÍ, M. Convite a Filosofia – São Paulo – SP: Editora Ática, 2004.
DE SOUZA ALMEIDA, F; MARTINS, R. M. Dançarelando na cena infantil: desafios da criação artística para a criança pequena. Revista da FUNDARTE, v. 42, n. 42, p. 01-23, 2020. DOI: https://doi.org/10.19179/2319-0868.784
DIAZ, G. B.; GURGEL, L. G.; REPPOLD, C. T. Influência da dança na memória e atenção: uma revisão sistemática da literatura. Ciência em Movimento-Reabilitação e Saúde, Porto Alegre, v. 17, n. 35, p. 29-37, 2016. Disponível em:<https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23447455/ > Acesso em 01 nov.2021. DOI: https://doi.org/10.15602/1983-9480/cmrs.v17n35p29-37
DOWNS, S.H; BLACK N. The feasibility of creating a checklist for the assessment of the methodological quality both of randomised and non-randomised studies of health care interventions. J Epidemiol Community Health. 1998;52(6):377-84. DOI: https://doi.org/10.1136/jech.52.6.377
DUTRA, H. S., & DOS REIS, V. N. Desenhos de estudos experimentais e quase-experimentais: definições e desafios na pesquisa em enfermagem. Revista de Enfermagem UFPE online, 2016, 10(6), 2230-2241.
KATTENSTROTH, J. et al Six months of dance intervention enhances postural, sensorimotor, and cognitive performance in elderly without affecting cardio-respiratory functions. Frontiers in aging neuroscience, v 26, nº 5:5, fev. 2013. DOI: https://doi.org/10.3389/fnagi.2013.00005
KOSMAT, H. VRANIC, A. The efficacy of a dance intervention as cognitive training for the old-old. J. Aging Phys. Act. 25, 32–40, 2017. doi: 10.1123/japa.2015-0264 DOI: https://doi.org/10.1123/japa.2015-0264
LISBOA, N.B.D.S. Efeitos da suplementação de vitamina d em pacientes críticos: revisão sistemática e metanálise. Dissertação, Universidade Federal da Bahia, 2007.
MOHER, D; et al. Preferred Reporting Items for Systematic Review and Meta-Analysis Protocols (PRISMA-P). Statement. Syst Rev. 2015;4(1):1. doi: 10.1186/2046-4053-4-1 DOI: https://doi.org/10.1186/2046-4053-4-1
NIEMANN C, GODDE B, VOELCKER-REHAGE, C. Senior Dance Experience, Cognitive Performance, and Brain Volume in Older Women. Neural Plast. 2016;2016:9837321. doi: 10.1155/2016/9837321. Epub 2016 Sep 25. PMID: 27738528; PMCID: PMC5055974. DOI: https://doi.org/10.1155/2016/9837321
OPPICI, L. et al. Eficácia de um currículo de 7 semanas de dança (RCT) EF com diferentes pedagogias de ensino e níveis de desafio cognitivo para melhorar a capacidade de memória de trabalho e competência motora em crianças de 8 a 10 anos. Psychology of Sport and Exercise 50 (2020): 101675.
RIBEIRO, M. M.; TEIXEIRA, A. L. (2008). Aprender uma coreografia: contribuições das neurociências para a dança. Neurociências Brasil.
ROEVER, L. Compreendendo os estudos de revisão sistemática. Rev Soc Bras Clin Med;15(2):127-30,Abr/jun. 2017.
RUDD, J.R et al. Comparing the efficacy (RCT) of learning a dance choreography and practicing creative dance on improving executive functions and motor competence in 6–7 years old children. Psychology of Sport and Exercise 53 (2021): 101846. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2020.101846
SAMPAIO, R. F.; MANCINI, M. C. Estudos de Revisão Sistemática: um guia para síntese criteriosa da evidência científica. V. 11, n. 1. São Carlos-SP: Revista Brasileira de Fisioterapia, p. 83-89, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-35552007000100013
SANTOS C.M.C, et al. The PICO strategy for the research question construction and evidence search. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 2007; 15(3):508-511. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-11692007000300023
STARKES, J.L, et al. Motor versus Verbal Recall of Ballet Sequences by Young Expert Dancers, Journal of Sport Psychology 9, 3 (1987): 222-230, Acesso em Nov 7, 2021, https://doi.org/10.1123/jsp.9.3.222 DOI: https://doi.org/10.1123/jsp.9.3.222
STERNBERG, R. J. Psicologia Cognitiva. Editora Cengage Learning: 5ª edição, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Cielle Amanda de Sousa e Silva, Marcia Franciele Spies, Guilherme da Silva Gasparotto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.