ART TEXTBOOK FOR THE 6th YEAR OF ELEMENTARY EDUCATION: AN ANALYSIS FROM THE BNCC
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v52i52.1071Keywords:
Livro di´datico, BNCC, Ensino de ArteAbstract
Abstract
The present work aims to analyze the textbook of Art for the Final Years of Elementary School, considering the didactic and methodological structure of the work, as well as its relationship with the teaching of Art as a component of the Language Area, according to the organization of the Common National Curriculum Base (BNCC), a guiding document for school curricula. For this purpose, the analysis turns to the 6th grade book, belonging to a collection of Art books from the 6th to 9th grade of Elementary School, entitled "Por Toda pArte", by FTD Publisher (2018), approved by the National Plan of Textbook as a suggestion to be adopted by schools, in force until the year 2022. For the analysis, we relied on two specific competences in the area of Languages, which component is included, and a specific one on Art for the Final Years of Elementary School. The adopted methodology is of the qualitative type, and as a technical procedure the documental analysis and the bibliographical review as a theoretical reference, through theses and dissertations defended in Graduate programs that relate to the subject. The study revealed that the analyzed book is in accordance with the competences of the analyzed BNCC, where the chapters of the work can be worked according to the teacher's context in the presented order or randomly. Also with regard to the skills analyzed, the work contemplates in its entirety, the theoretical presentation of the themes and the approach in the perspective of the History of Art are presented continuously in the proposed activities, also contemplating multiple artistic languages, such as music , dance and individual or collective artistic production activities by students. It is suggested to continue the study, so that the analysis is extended to the entire collection or other art collection, in view of the little academic production on the subject as well as related research.
Keywords: Textbook; BNCC; Teaching of Art.
References
CUCCO, Marcelo Pereira. DE NORTE A SUL NO ENSINO DE ARTE NO BRASIL A PARTIR DA ANÁLISE DO LIVRO DIDÁTICO DE ARTES DO ENSINO FUNDAMENTAL. Dissertação (Mestrado em Relações Étnico-Raciais), Programa de Pós-Graduação em Relações Étnicorraciais do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca CEFET/RJ. Rio de Janeiro, RJ, 2015
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. – 6. ed. – São Paulo: Atlas, 2017.
GONÇALVES, Daniel Conceição. Vozes sobre o Uso de Histórias em Quadrinhos na Educação e no Livro Didático de Artes. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Humanidades, Culturas e Artes), Universidade do Grande Rio (UNIRIO), Escola de Ciências, Educação, Artes, Letras e Humanidades, Programa de Pós-Graduação em Humanidades, Culturas e Artes (PPGHCA). Duque de Caxias, RJ, 2018.
NETO, Marcolino Gomes de Oliveira. ARTE E SILÊNCIO: A ARTE AFRICANA E AFRO-BRASILEIRA NAS DIRETRIZES CURRICULARES ESTADUAIS E NO LIVRO DIDÁTICO PÚBLICO DE ARTE DO PARANÁ. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade Federal do Paraná, Programa de Pós-Graduação em Educação. Curitiba, PR, 2012.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. 277p.
QUATTRER, Milena. A COR NO LIVRO DIDÁTICO DE ARTE. Tese (Doutorado em Artes Visuais), Universidade Estadual de Campinas, Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais. Campinas, SP, 2019.
THOMAS, Mariana Schnorr. O QUE SE PODE APRENDER SOBRE A ARTE DOS POVOS INDÍGENAS EM DOIS LIVROS DIDÁTICOS DE ARTE DO ENSINO MÉDIO. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Luterana do Brasil. Programa de Pós-Graduação em Educação. Canoas, 2018
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Wagner Vianna Nascimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.