OS PROFESSORES VÃO AO CINEMA
UMA ANÁLISE DOS DISCURSOS DOCENTES A PARTIR DO FILME HARRY POTTER E A PEDRA FILOSOFAL (2001)
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v59i59.1367Keywords:
Cultura Visual, formação docente, Leitura audiovisualAbstract
This article reviews some (in)conclusions obtained from a master's research project
aimed at analyzing the constitution of teacher identity in audiovisual narratives based on the film
"Harry Potter and the Philosopher's Stone" (2001). With contributions from Visual Culture studies
(Hernández, 2011, 2010, 2007, 2005), Media Culture (Pillar, 2013), and teacher identities (Ferreira,
2002; Garcia, Hypólito, Vieira, 2005), this work analyzes the discourse of basic education teachers in
a context of self-sharing within a focus group where the filmic teachings of "Harry Potter and the
Philosopher's Stone" were discussed. As a method of analysis, this study employs A/r/tography (DIAS,
2013), an approach that sees research as action, as a living practice, considering the possibility of the
same individual absorbing identities and processes inherent in being a teacher, a researcher, and an
artist. The focus was not on how these teachers constituted themselves as educators based on the
work "Harry Potter," but rather on what these teachers talked about in relation to it. Through an
interaction provoked by a common experience, unique expressions emerged and are revisited in the
narrative of this work.
References
AYERS, William. A teacher ain’t nothin’ but a hero. Teachers and teaching in film.
New York: St. Martin’s Press,1994.
BOURDIEU, P.; PASSERON, J.-C. A reprodução: Elementos para uma teoria do
sistema de ensino. Trad. de Reynaldo Bairão. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1982.
DALTON, Mary. O currículo de Hollywood: quem é o “bom” e o “mal” professor,
quem é a “boa” e o “má” professora? Educação & Realidade, v. 21, n. 1, p. 97-122,
jan./jun, 1996. Disponível em:
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71647 Acesso em:
/05/2022.
DE LA TAILLE, Y. Autoridade na escola. In: AQUINO, J.G. (org.). Autoridade e
autonomia na escola: alternativas teóricas práticas. São Paulo: Summus Editorial,
p. 9-30.
DIAS, Belidson; IRWIN, Rita. (orgs.). Pesquisa Educacional Baseada em Arte:
A/r/tografia. Santa Maria: Editora UFSM, 2008.
EDELMAN, Rod. Teachers in the movies. New York: American Educator, 1983.
FERREIRA, Susana da Costa. O professor em filmes americanos (1955-1975):
imagem, cultura e história. Educar, Curitiba, n. 20, p. 223-244, 2002. Disponível em:
https://doi.org/10.1590/0104-4060.274. Acesso em: 13 maio 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.274
GARCIA, Maria Manuela Alves.; HYPOLITO, Álvaro Moreira; VIEIRA, Jarbas Santos.
As identidades docentes como fabricação da docência, Educação e Pesquisa, São
Paulo, v. 31, n. 1, p. 45-56, jan./abr. 2005. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/ep/a/h98PzLy4947pWTcYgFpNL7P/?format=pdf&lang=pt.
Acesso em: 13 jun. 2022.
GIROUX, H. A. Cine y entretenimiento: elementos para una crítica política del filme.
Barcelona: Paidós, 2003.
GONDIM, Sônia Maria Guedes. Grupos Focais como técnica de investigação
qualitativa: desafios metodológicos. Paidéia, Universidade Federal da Bahia.
Salvador, v. 12, n. 24, p. 149-161, 2003. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.1093/carcin/24.1.149
https://www.scielo.br/j/paideia/a/8zzDgMmCBnBJxNvfk7qKQRF/?lang=pt&format=pd
f Acesso em 14/06/2022.
HERNÁNDEZ, Fernando. A investigação baseada em arte: proposta para pensar a
pesquisa em educação. In: DIAS, Belidson; IRWIN, Rita. (Orgs.) Pesquisa
Educacional Baseada em Arte: A/r/tografia. Santa Maria: Editora UFSM, 2013. p.
-62.
HERNÁNDEZ, Fernando. A cultura visual como um convite à deslocalização do olhar
e ao reposicionamento do sujeito. In: MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene.
(Eds.). Educação da cultura visual: conceitos e contextos. Santa Maria: Ed. da
UFSM, 2011a. p. 31-50.
HERNÁNDEZ, Fernando. Educación y cultura visual. Barcelona: Octaedro, 2010.
HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da Cultura Visual: uma proposta para uma nova
narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007.
HERNÁNDEZ, Fernando. ¿De qué hablamos cuando hablamos de cultura visual?
Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 30, n. 2, p. 9-34, jul/dez. 2005.
Disponível em:
<http://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/12413/ 7343>.
Acesso em: 1 abr. 2022.
HERNÁNDEZ, Fernando; RIFÁ, Montserrat. (Eds.). Investigación autobiográfica y
cambio social. Barcelona: Octaedro, 2011b.
HYPÓLITO, Álvaro Moreira. Trabalho docente, classe social e relações de gênero.
Campinas: Papirus, 1997.
HYPÓLITO, Álvaro Moreira. Processo de trabalho na escola: uma análise a partir
das relações de classe e de gênero. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal
de Minas Gerais, Belo Horizonte. 1994.
HOOKS, bell. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. São Paulo: Editora
Elefante, 2020.
JOSEPH, Pamela Bolotin.; BURNAFORD, Gail. Images of schoolteachers in
Twentieth-Century America: Paragons, Polarities, Complexities. New York: St. Martin
Press, 1994.
PILLAR, Analice Dutra; EVALTE, Tatiana Telch. Educação e mídia: leituras de
desenhos animados na escola. Revista Reflexão e Ação [online], v. 21, n. 2, p.89-
, 2013.
PILLAR, Analice Dutra; (Org.). A educação do olhar no ensino das artes. Porto
Alegre: Editora Mediação, 4 ed., 2006.
PILLAR, Analice Dutra. Sincretismo em desenhos animados da TV: O Laboratório de
Dexter. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 30, n. 2, p. 123-142, jul/dez. 2005.
Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=317227042003. Acesso em:
jun. 2022.
SILVA, Maria Carolina da; PARAISO, Marlucy Alves. O currículo de Harry Potter:
representações de escola e currículo na literatura infanto-juvenil. Educação, Teoria &
Prática [online], v. 22, n. 39, pp.99-116, 2012. DOI: https://doi.org/10.1353/col.2012.0099
WORTMANN, Maria Lúcia Castagna. A magia da escola na escola da magia: a
escola que se inscreve nas histórias sobre Harry Potter. Educação em Revista, Belo
Horizonte, v. 26, n.3, p.103-129, dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.1016/j.aodf.2010.07.007
VALLE, Lutiere Dalla. 2015. Miradas y direccionalidades en el cine en torno a los
sentidos de ser docente: una investigación narrativa desde la educación de la cultura
visual. Tesis (Doctorat in Arts i Educació) - Universitat de Barcelona, Departament de
Dibuix/Pedagogies Culturals, Barcelona, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carolina Viana da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.