THE INTERLACE OF CHILDREN'S LITERATURE AND MATHEMATICS:
PATHWAYS TOWARDS INTERDISCIPLINARY WORK
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v61i61.1476Keywords:
Interdisciplinarity. Literature. Math.Abstract
The present study is an excerpt from the course completion work research - Pedagogy TCC. It aims to analyze and understand the possibilities of intertwining mathematics with children's literature. This research is qualitative with a bibliographic nature, with data collection and analysis of literary works researched, which contribute or enable the interweaving. In addition to theoretical research, field research was carried out with two classes from the 2nd year of Elementary School - phase I, in person in two institutions, one public and the other private. These moments were planned for the experience of literary art and mathematics, involving a previously chosen literary work, which had been selected for its interdisciplinary specificities. As a result, it is possible to reinforce the importance of theoretical knowledge and the need for constant training to deal with practical issues, resulting from propositions, experiences in favor of teaching and learning.
Downloads
References
COELHO, Nelly Novaes. Literatura infantil: teoria, análise didática. São Paulo: Moderna, 2000.
FAZENDA, Ivani. Interdisciplinaridade: qual o sentido? São Paulo: Paulus, 2003.
FAZENDA, Ivani . Interdisciplinaridade - Transdisciplinaridade: visões culturais e epistemológicas. O que é interdisciplinaridade? / Ivani Fazenda (org.). - 2.ed. São Paulo: Cortez, 2013.
FAZENDA, Ivani. Práticas interdisciplinares na escola. São Paulo: Cortez, 1993.
GIROTTO, Cyntia Graziella Guizelim Simões; SOUZA, Renata Junqueira de. Modos de ler e estratégias para ler: crianças, leitura e literatura infantil. Leitura: Teoria & Prática - Associação de Leitura do Brasil (ALB) v. 30, n. 58, p. 2012.
GUIMARÃES, Maria José. Interdisciplinaridade: consciência do servir. O que é interdisciplinaridade. In, Ivani Fazenda (org). - 2.ed. São Paulo: Cortez, 2013.
JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e Patologia do Saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
JOSÉ, Mariana A, M. Interdisciplinaridade: as disciplinas e a interdisciplinaridade brasileira. O que é interdisciplinaridade? / Ivani Fazenda (org.). - 2.ed. São Paulo: Cortez, 2013.
KRAMER, Sônia; LEITE, Maria Isabel. Infância: fios e desafios da pesquisa. 6. ed. Campinas: Papirus, 1996.
VALE, Mario. A Festa do Macaco/ Maio Vale; ilustrações do autor.- Belo Horizonte: RHJ, 2012.
ZILBERMAN, Regina. A literatura infantil na escola. São Paulo: Global, 2003.
OLIVEIRA, Ivana Esteves Passos; SOUZA, Renata Junqueira de. Estratégias de Leitura e Literatura Infantil Capixaba: Formando Leitores na EMEF Custódia Dias de Campos. Revista Leia Escola, Campina Grande, v. 19, n. 3, 2020.
SANTOS, Franciely. A Matemática como um Texto. In: BRASIL, Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Ministério da Educação: Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa : Alfabetização matemática na perspectiva do letramento. Caderno 07/Ministério da Educação, Brasília: MEC, SEB, 2015. p.29-40
SANTOS NETO, E., FRANCO, E. S. Os professores e os desafios pedagógicos diante das novas gerações: considerações sobre o presente e o futuro. Revista de Educação do COGEIME, 2017.
SILVA, Betty Coelho. Contar Histórias: uma arte sem idade. São Paulo: Ática, 2006.
SMOLE , Kátia C. S. ; DINNIZ, Maria Ignez. Ler e aprender matemática. In: SMOLE, Kátia C. S.; DINIZ, Maria Ignez (Orgs.) Ler escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001.
SILVEIRA, Everaldo. A Matemática na integração de saberes. IN BRASIL, Secretaria do Ministério da Educação. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Alfabetização matemática na perspectiva do letramento. Caderno 07/Ministério da Educação, Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. – Brasília: MEC, SEB, 2015. p.39-61. Disponível em: <: http://www.serdigital.com.br/gerenciador/clientes/ceel/material/148.pdf ›. Acesso em 20/11/ 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rhebeca Oliveira Mendonça, Maria Cecilia Silva de Amorim, Maria Goretti Quintiliano Carvalho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.