DE CÁ PRA LÁ - DA SALA DE AULA PARA A CENA PARA O LIVRO
TEATRO, DRAMATURGIA E MEDIAÇÃO ARTÍSTICO-LITERÁRIA COM CRIANÇAS E JOVENS
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v60i60.1426Keywords:
Teatro, Dramaturgia, Pedagogia do TeatroAbstract
De cá pra lá: peças de cá teatro pra lá is a collection that brings together ten plays written and staged with children and young people aged six to fifteen. These theatrical pieces were developed in extracurricular theater classes conducted by the author of this work, who also organized the collection, between the years 2015 and 2019 in Florianópolis, SC. This publication shares the artistic procedures that led to these dramatizations, outlining the stages of creation and production of the physical book. It also highlights the artistic-literary mediation sessions that took place during the distribution of copies for free in public schools, libraries, and community collections in the city. This initiative aims to promote and encourage writing, reading, and theatrical activities for people of all ages.
Downloads
References
BAJARD, Élie. Caminhos da escrita: espaços de aprendizagem. 2ª edição. São Paulo: Cortez, 2002.
BOAL, Augusto. Jogos para atores e não atores. São Paulo: Civilização Brasileira, 1998.
CABRAL, Biange. Pedagogia do Teatro e Teatro como Pedagogia. In: X Congresso da ABRACE, vol. 8, n.1. Anais. São PAULO: PPGADC; UNICAMP, INSTITUTO DAS ARTES, 2007.
CASTRILLÓN, Silvia. O direito de ler e escrever. Tradução: Marcos Bagno. São Paulo: Editora Pulo do Gato, 2011.
FLUSSER, Vilém. A escrita: há futuro para a escrita? 1ª ed. São Paulo: Annablume, 2010.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Coleção Leitura. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
____________. Pedagogia do oprimido. 17ª edição. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
LACERDA, Júlia Fernandes. De Cá pra Lá: peças de cá teatro pra lá. (Org.). Florianópolis: Editora da Autora, 2023.
NOGUEIRA, Marcia Pompeo. Ventoforte: no teatro em comunidades. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2015.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
RYNGAERT, Jean-Pierre. Jogar, representar: práticas dramáticas e formação. Trad. Cássia Raquel da Silveira. São Paulo: Cosac-Naify, 2009.
SARMENTO, Manoel Jacinto. Imaginário e culturas da infância. Cadernos de Educação, n. 21, 19 nov. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/index.php/caduc/article/view/1467. Acesso em: 28/01/2024 às 21h58.
SOARES, Carmela. Pedagogia do jogo teatral: uma poética do efêmero: o ensino do teatro na escola pública. Ilustrações Lucas Nascimento. São Paulo: Editora Hucitec, 2010.
SPOLIN, Viola. Jogos teatrais: o fichário de Viola Spolin. Tradução Ingrid Dormien Koudela. São Paulo: Perspectiva, 2006.
VIDOR, Heloise Baurich. Leitura e Teatro: aproximação e apropriação do texto
literário. 2015 (222 F.) Tese (Doutorado). São Paulo: Escola de Comunicações e Artes. Universidade de São Paulo, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Júlia Fernandes Lacerda
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.