ENTRE QUEDAS E SALTOS E MOVIMENTOS PERFORMATIVOS: FAZER DO MÉTODO, UMA PRÁTICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v59i59.1341

Keywords:

Método, Criação, Arte. Educação. Performance., Modo perfomativo

Abstract

The study aims to problematize an idea of method in the educational field, taken as a prescriptive model to guarantee the purpose of an educational process. In order to do so, it brings into play two aesthetic archives: the documentaries Gaga - the love of dance and Fall After Newton, to discuss the agonistic quality of any method, by exploiting the contingent, and therefore performative, dimension of creation. The work triggers a strategic shift from the idea of method to that of procedure, through the articulation of the art field; the philosophy of Gilles Deleuze and Félix Guattari and performance studies, pointing to the indiscernibility between method and practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna Danesi Magalhães, Faculdade de Educaçao da USP - FAUSP, São Paulo/SP, Brasil

Graduação em Pedagogia (Faculdade de Educação) Education

Cintya Regina Ribeiro, Faculdade de Educação da USP - FEUSP, São Paulo/SP, Brasil

Docente pesquisadora da Faculdade de Educação da USP, doutora e mestre em educação pela mesma instituição e pós-doutora em Ciências Humanas e Sociais pela Universidad de Buenos Aires. Presidenta da Comissão de Pesquisa e Inovação da FEUSP. Co-lider do grupo de pesquisa do CNPq – Investigações educacionais com Foucault e Deleuze.

References

BOM-TEMPO, Juliana Soares. Arte da Performance: educação e experimentação do cotidiano. Paralaxe, São Paulo, v.1, no.1, 2013.

CORAZZA, Sandra Mara. O que se transcria em educação? São Paulo: Supernova Editora, 2013.

_____ (Org.). Métodos de transcriação: pesquisa em educação da diferença. São Leopoldo: Oikos Editora, 2020.

DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. São Paulo: Editora 34, 1997.

_____. O frio e o quente. In: _____. A ilha deserta e outros textos. Org. David Lapoujade. São Paulo: Editora Iluminuras, 2004.

_____. O que é o ato de criação? In: ______. Dois regimes de loucos: textos e entrevistas (1975-1995). Org. David Lapoujade. São Paulo: Editora 34, 2016.

DELEUZE, Gilles e GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? São Paulo, Editora 34, 1991.

_____. Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia vol. 1. São Paulo, Editora 34, 2000.

_____. Mil Platôs: Capitalismo e Esquizofrenia vol. 4. São Paulo, Editora 34, 1997.

DELEUZE, Gilles e PARNET, Claire. O atual e o virtual. In: Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.

FABIÃO, Eleonora. Definir performance é um falso problema. [Entrevista concedida a] Fábio Freire. Diário do Nordeste, p.1-4, julho, 2009.

GAGA: O AMOR PELA DANÇA. Tomer Heymman. Israel, Suécia, Alemanha, Holanda: Barak Heymman, Vitrine Filmes. 1h43min, 2017.

LEPECKI, André. Singularities dance in the age of performance. Routledge, 2016.

MOTA, Thiago. O trágico e o ágon em Nietzsche. Revista Trágica: estudos sobre Nietzsche – 2º semestre de 2008 – Vol.1 – nº2 – pp.79-92. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/tragica/article/view/24136/13379 >

SCHECHNER, Richard. Performance Studies: an introduction. Abingdon:Routledge, 2002.

Schechner, R., Icle, G., & Pereira, M. de A. (2010). O que pode a Performance na Educação? Uma entrevista com Richard Schechner. Educação &Amp; Realidade, 35(2). Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/13502

RIBEIRO, Cintya Regina. Poéticas do contingente: alguns ensaios em meio à docência. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 17, e2218509, p. 1-16, 2022. Disponível em: <https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa >

RIBEIRO, Cintya Regina; VINCI, Christian Fernando Ribeiro Guimarães. A arte da desaparição como experimentação tateante de pensamento: contribuições à pesquisa educacional. Educação: Santa Maria, v. 46, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao

ZORDAN, Paola. Arte com Nietzsche e Deleuze. Educação e Realidade, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 30(2):261 - 272, jul/dez 2005

_____. Criação na perspectiva da diferença. LAV: Revista Digital do Laboratório de Artes Visuais, Universidade Federal de Santa Maria, n. 5, 2010. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/2135 >

Published

19/06/2024

How to Cite

Danesi Magalhães, B., & Regina Ribeiro, C. (2024). ENTRE QUEDAS E SALTOS E MOVIMENTOS PERFORMATIVOS: FAZER DO MÉTODO, UMA PRÁTICA. Revista Da FUNDARTE, 59(59), e1341. https://doi.org/10.19179/rdf.v59i59.1341