(Un)thought experiences for the body in education
DOI:
https://doi.org/10.19179/rdf.v67i67.1741Keywords:
Body, Aesthetic and artistic propositions, Teachers educationAbstract
The objective of this research was to discuss how aesthetic and artistic propositions can generate, in Pedagogy students, diverse ways of relating to others and their surroundings, reverberating in the teaching practice. The qualitative methodology used cartographic foundations, and the data collection instruments included the list-poems produced by the students, as well as videos and photographs recorded by the researchers. The results indicate that the bodily narratives produced by the students can have an impact on teaching practice, as the body announces signs and meanings, constructs and reconstructs, weaves relationships, and interprets information, generating a revoicing of discursive practices that are textured in their bodies.
Downloads
References
ALMEIDA, Márcia. Experiência estética do dançarino no ato da dança, conhecimento sensível, expressão poética: corpo com-tato da obra artística. In: SOUZA, Marco Aurélio da Cruz; CARVALHO, Carla (org.). Arte e estética na educação: corpo sensível e político. Curitiba: CRV, 2020. p. 61-74.
ALVES, Rubem. Lições do velho professor. Campinas: Papirus, 2013.
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. Tradução: Antonio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
GONÇALVES, Jean Carlos; AZEVEDO, Sônia Machado de; FERRACINI, Renato. Corpo que pesquisa corpo [Além do rio azul]: Um posfácio. In: GONÇALVES, Jean Carlos; AZEVEDO, Sônia Machado; FERRACINI, Renato (org.). Corpo e(n)cena: ensaios urgentes. São Paulo: Hucitec, 2020. p. 213-215.
GONÇALVES, Jean Carlos; CANDIDO, Tais Castilho. Enunciado-dançado: approach bakhtiniano sobre o ballet clássico na escola. Polêmica, Rio de Janeiro, v. 16, n. 4, p. 14-27, out./dez. 2016.
GONÇALVES, Jean Carlos; GONÇALVES, Michelle Bocchi. Teatralidade e Performance na pesquisa em Educação. Educar em Revista, Curitiba, v. 34, n. 67, p. 139-155, jan./fev. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.56081
ICLE, Gilberto; ALCÂNTARA, Celina Nunes. Formação, subjetividades e criação. In: ICLE, Gilberto (org.). Formação e processos de criação: pesquisa, pedagogia e práticas performativas. São Paulo: Editora Max Limonad, 2021. p. 143-162.
KASTRUP, Virgínia. O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da (org.). Pistas do Método da Cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 32-51.
MARTINS, Mirian Celeste; LOMBARDI, Lúcia. A arte na pedagogia e a formação do professor para educação infantil e anos iniciais: inquietações e esperanças. Revista Trama Interdisciplinar, São Paulo, v. 6, n. 2, 2016. Disponível em: https://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/tint/article/view/8350. Acesso em: 20 fev. 2025.
MEIRA, Mirela Ribeiro. “Infanciamento”: desordem, criação e mutações ético-estéticas na formação docente. In: CARVALHO, Carla; NEITZEL, Adair de Aguiar; BRIDON, Janete (org.). Cultura, Escola e educação criadora: formação estética e saberes sensíveis. Itajaí: Editora da Univali; Joinville: Editora da Univille, 2015. p. 12-26.
NEITZEL, Adair de Aguiar; PISKE, Gabriela; HENTCHEN, Luana Camila. A experiência estética e artística da leitura do literário: o exercício de enxergar o mundo com os dois olhos. Desenredo, Passo Fundo, v. 19, n. 3, p. 400-419, set./dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.5335/rdes.v19i3.14400
NEITZEL, Adair de Aguiar; STEIL, Isleide; BARONTINI, Marcella. Corpografias na leitura do literário. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 23, n. 70, p. 291-307, jul./ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2022.64640
NEUMANN, Daiane; ANJOS, Aroldo Garcia dos. A atualização da experiência humana: o poema em questão. Desenredo, Passo Fundo, v. 16, n. 1, p. 101-113, jan./abr. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.5335/rdes.v16i1.10383
O CORPO DANÇANTE E A CIDADE – Itajaí/SC. Itajaí: [s. n.], 2021. 1 vídeo (15 min 30 s). Publicado pelo canal: Isleide Steil. Disponível em: https://youtu.be/QgirXvOQf7I?si=OAk32eejQTzEyw-3. Acesso em: 29 jan. 2025.
PASSOS, Eduardo; BARROS, Regina Benevides de. A Cartografia como método de Pesquisa-intervenção. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da (org.). Pistas do Método da Cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 17-31.
PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da. Apresentação. In: PASSOS, Eduardo; KASTRUP, Virgínia; ESCÓSSIA, Liliana da (org.). Pistas do Método da Cartografia: Pesquisa-intervenção e produção de subjetividade. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 7-16
PETIT, Michèle. Ler o mundo: experiências de transmissão cultural nos dias de hoje. Tradução: Julia Vidile. São Paulo: Editora 34, 2019.
RIBEIRO, Fransué; CARVALHO, Carla. O vazio e o ser entreaberto: uma reflexão sobre formação docente e arte. In: CARVALHO, Carla; SOUZA, Marco Aurélio da Cruz (org.). Arte e estética na educação: olhares sensíveis sobre corpo, formação docente e educação estética. Curitiba: CRV, 2021. p. 121-135.
SASTRE. Cibele; SILVA, Tatiana Cardoso da. Entre propor e atuar: diário de bordo como cartografia. In: ICLE, Gilberto (org.). Formação e processos de criação: pesquisa, pedagogia e práticas performativas. São Paulo: Editora Max Limonad, 2021. p. 163-190.
STEIL, Isleide. Educação estética e o corpo dançante na escola. 2021. 157 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Isleide Steil, Adair de Aguiar Neitzel, Carla Carvalho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Ao submeter um artigo à REVISTA da FUNDARTE e tê-lo aprovado, os autores mantem os direitos de autoria e concordam em ceder, sem remuneração, os seguintes direitos autorais à REVISTA da FUNDARTE : os direitos de primeira publicação e permissão para que esta revista redistribua esse artigo e seus dados aos serviços de indexação e referências que seus editores julguem usados.
Este trabalho está licenciado sob uma Licença Creative Commons Não Comercial 4.0 Internacional.
![]()
