Theater for and with babies in the nursery: considerations about the work of the actor/performer

considerations about the work of the actor/performer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v62i62.1542

Keywords:

Theater for and with babies, Interaction, Non-verbal communication.

Abstract

The theater for and with babies has been experiencing significant growth internationally. This study, conducted in Portugal, explored the involvement of babies and children up to the age of three in theater, resulting in a new perspective on babies. Supported by an action research approach, the study involved the creation of a theater performance for and with babies and the observation of its reception in childcare centers. The article discusses the role of the actor/performer, focusing on key elements of communication and interaction in theater for and with babies, based on interviews conducted with the actors and the director of the theater company.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Ribeiro-Cunha, Instituto de Educação - Universidade do Minho, Braga, Portugal

Doutora em Estudos da Criança – Especialidade em Educação Artística. Mestre em Animação Teatral e Licenciada em Educação de Infância. Professora Adjunta no Instituto Europeu de Estudos Superiores, Fafe, Portugal. Professora Auxiliar Convidada no Departamento de Teoria da Educação e Educação Artística e Física do Instituto de Educação da Universidade do Minho e Membro Colaborador do CIEC-Uminho (Centro de Investigação em Estudos da Criança da Universidade do Minho), Portugal. 

Carla Pires-Antunes, Instituto de Educação-Universidade do Minho, Braga, Portugal

Doutora em Estudos da Criança – Especialidade em Educação Dramática/Teatro. Professora Auxiliar no Instituto de Educação da Universidade do Minho, no Departamento de Teoria da Educação e Educação Artística e Física e Membro Integrado do CIEC-UMinho (Centro de Investigação em Estudos da Criança da Universidade do Minho). Licenciada em Teatro - Formação de Atores pela Escola Superior de Teatro do Conservatório Nacional de Lisboa e Licenciada em Política Social pelo Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas da Universidade de Lisboa.

References

BARBOSA, Maria; FOCHI, Paulo. O teatro e os bebés: Trajetórias Possíveis Para uma Pedagogia com Crianças Pequenas. Espaços da Escola, UNIJUÍ Ano 21, n. 69, p. 29-38, jan./jun.2011. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/319653207_O_teatro_e_os_bebes_Trajetorias_Possiveis_Para_uma_Pedagogia_com_Criancas_Pequenas

CABRAL, Fernanda. Teatro para Bebés: Processos Criativos, Dramaturgia e Escuta Tese (Mestrado em Artes Cénicas). Universidade de Brasília, Brasil, 2016. Disponível em:

http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UNB_87e90b485c41487a9377a02070b87eb3

CABRAL, Fernanda. El teatro para bebés: Un encuentro genealógico. Boletín Ibero Americano de Teatro, nº 12, p. 137-146, 2017. Disponível em: https://www.assitej.net/gl/publicaciones/boletin-iberoamericano-de-teatro-12/

Resolução da Assembleia da República n.º 20/90, de 12 de setembro, 1990. Convenção dos Direitos da Criança, Portugal, 1990. Disponível em: https://www.pgdlisboa.pt/leis/lei_mostra_articulado.php?nid=1894&tabela=leis

FLETCHER-WATSON, B. Toward a Grounded Dramaturgy: Using Grounded Theory to Interrogate Performance Practices in Theatre for Early Years. Youth Theatre Journal, v. 27, n. 2, p. 130–138, jul. 2013. Disponível em: https://doi.org/10.1080/08929092.2013.837706

FLETCHER-WATSON, Ben. Seen and not heard:participation as tyranny in Theatre for Early Years. Research in Drama Education: The Journal of Applied Theatre and Performance, v. 20, n. 1, p. 24–38, 2 jan. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1080/13569783.2014.953470

FLETCHER-WATSON, Ben. “More like a poem than a play”: towards a dramaturgy of performing arts for Early Years. 2016. Tese (Doutoramento em Drama) - Royal Conservatoire of Scotland e University of St Andrews, Escócia, 2016.

FOCHI, Paulo. Teatro desde bebés: contributos para pensar o teatro, a arte e a educação. Móin-Móin – Revista de Estudos Sobre Teatro de Formas Animadas, v. 2, n. 18, p. 65–81, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.5965/2595034702182017065

FOWLER, Cate. Installation theatre. Creating a performance space for babies and toddlers. In: SCHNEIDER, Wolfgang (Ed.). Theatre for Early Years. Research in Performing Arts for Children from Birth to Three. Berlim: Peter Lang GmbH, 2009, p. 113-118.

FRABETTI, Roberto. A arte na formação de professores de crianças de todas as idades: O teatro é um conto vivo. Pro-Posições, v. 22, n. 2, p. 39–50, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pp/v22n2/v22n2a04.pdf

FRABETTI, Roberto. 3003 For all the invisible of the world. For the children, the most invisible among the invisible. In: FRABETTI, Roberto (Ed.). Stubborn Little Thumblings. 30! Thirty years of theatre in the crèches. Bolonha: Pendragon / La Baracca - Testoni Ragazzi, 2016, p. 18-25.

HOVIK, Lise. What kind of art? Notes on conventions in a new artistic fiel. DRAMA – Nordisk Dramapedagogisk Tidsskrift, v. 2, n. 01, p. 6–9, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.18261/issn.2535-4310-2019-01-03

MAGUIRE, Tom. There is no audience: meeting the dramaturgical challenges of the spectator in children’s theatre. In: MAGUIRE, Tom; SCHUITEMA, Karian (Eds.). Theatre for young audiences. A critical handbook. Londres: UCL Institute of Education Press, 2012, p. 9-21.

OJALVO, Eva Llergo; VIRO, Ignacio Ceballos. El teatro para la primerísima infancia en españa. AILIJ – Anuario de Investigación En Literatura Infantil y Juvenil, n. 17, p. 83–100, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.35869/ailij.v0i17.1426

PAVIS, Patrice. Dicionário da performance e do teatro contemporâneo. São Paulo: Editora Perspectiva, 2017.

RIBEIRO-CUNHA, Carla. Teatro para e com bebés na creche: diálogos artístico-pedagógicos na cocriação e na receção da performance teatral participativa “Eu brinco”. 2022. Tese (Doutoramento em Estudos da Criança - Especialidade em Educação Artística). Instituto de Educação da Universidade do Minho, Braga, Portugal, 2022.

RIBEIRO-CUNHA, Carla; PIRES-ANTUNES, Carla. Teatro para e com bebés: (in)definições, contextualização histórica e características. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 4, n. 49, dez. 2023. Disponível em: https://doi.org/10.5965/1414573104492023e0202

VAN DE WATER, Manon. Theatre, Youth, and Culture: A Critical and Historical Exploration, London: Plagrave Macmillan, 2012.

YOUNG, Susan. Sticky Fingers & Toes: Final Report on Somerset Thrive! Project. University of Exeter, 2008. Disponível em: http://www.takeart.org/images/uploads/downloads/StickyFingers.pdf

ZUAZAGOITIA, Ana; VISCARRA, Maria Teresa; ARISTIZABAL, Pilar; BUSTILLO, Jon; TRESSERRAS, Alaitz. Acompañando las emociones de la pequeña infancia (0-3 años) mediante el teatro. Ágora, v. 16, n. 1, p. 1–17, 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/282649612_Acompanando_las_emociones_de_la_pequena_infancia_0-3_anos_mediante_el_teatro

Published

02/12/2024

How to Cite

Ribeiro-Cunha, C., & Pires-Antunes, C. (2024). Theater for and with babies in the nursery: considerations about the work of the actor/performer: considerations about the work of the actor/performer. Revista Da FUNDARTE, 62(62), e1542. https://doi.org/10.19179/rdf.v62i62.1542