the child’s drawing as an extension of their audiovisual experiences and their discursive knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.19179/rdf.v62i62.1482

Keywords:

Audiovisual; Desenho; Criança; Discurso oral; Criatividade., Audiovisual; Drawing; Child; Oral discourse; Creativity.

Abstract

Not merely as scribbles, curiosities, or merely the manifestation of the beginning of the child's psychomotor ability, but rather a discursive mechanism, their drawing comes to be understood by various theorists as something to be valued. This present article aims to demonstrate how the experiences facilitated by the child's interactions, now contemporarily, with audiovisual products, can enable a verified qualitative learning derived from the drawings they create, as well as becoming an extension of their knowledge and a springboard for the configuration and development of their oral discourse, which at times also takes the whole body as support. The bibliographical research method and field research were employed, bringing some of the children's drawings, commented on by the researcher, into the discussions. Consequently, it was observed that beyond being innocuous productions with sounds and images, well-mediated audiovisual works construct more active viewers, capable of being creative and authors of their own discourse as thinking, reflective, and artistic subjects.

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Author Biography

Isac Chateauneuf, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo - FEUSP, São Paulo/SP, Brasil

Conhecido profissionalmente e artisticamente como Isac Chateauneuf, é atualmente Doutorando em educação pela  FE-USP, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, e em Comunicação Audiovisual pela UAM, Universidade Anhembi Morumbi, com Bolsa Institucional por Mérito Acadêmico e com o apoio da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior-Brasil (CAPES). Possui Mestrado (2020) em Comunicação Audiovisual com pesquisa sobre a animação Naruto na sala de aula e especialização em Neurociências aplicada a Educação (2018) pela Universidade Anhembi Morumbi. Especialização em Arte/Educação: teoria e prática (2015) pela ECA-USP, Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo e graduação em Artes Visuais pela FPA, Faculdade Paulista de Artes (2013). Arte/Educador na Prefeitura do município de São Paulo, trabalhando com crianças e jovens do Fundamental I e II desde 2014. Conhecimentos básicos em órgão eletrônico, teclado e Violino. Atua no componente Arte com ênfase em pesquisa nos temas História da Arte/Educação Modernista e Pós-modernista e sua interlocução com a comunicação audiovisual, Arte na Educação Escolar, Animações, desenhos e pintura infanto-juvenis feitas nas aulas de Arte. Atualmente, também participa do grupo de estudos de professores ativos na educação paulista, com reflexões e publicações de livros sobre Arte/educação e Educação em geral no sistema escolar contemporâneo. Direciona e organiza os livros pela Editora Livro Alternativo. Criador e autor principal dos textos da Coluna Catalog Art: Naveg Ações de Estudantes, da revista Primeira Evolução, onde publica desenhos e pinturas de estudantes do fundamental I com reflexões prático-teóricas diversas.

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Published

02/12/2024

How to Cite

Chateauneuf, I. (2024). the child’s drawing as an extension of their audiovisual experiences and their discursive knowledge. Revista Da FUNDARTE, 62(62), E1482. https://doi.org/10.19179/rdf.v62i62.1482